LA
RESOLUCIÓ DE CONFLICTES
QUÈ
ÉS UN CONFLICTE?
Conflicte
és tota situació d’enfrontament provocada per una contraposició
d’interessos. Aquesta situació crea un cert grau de tensió i
malestar on el fet de resoldre’ls fa que s’elimini l’angoixa
creada.
COM
ES POT RESOLDRE?
En el moment d’enfrontar les situacions conflictives és important tenir una voluntat positiva.
Primer
cal analitzar de quina forma es pot fer front els conflictes. Així
primer veurem breument les formes inadequades:
-
Respostes passives.
-
Respostes agressives.
Les
respostes passives són aquelles que davant una situació de
conflicte prioritzen la resposta de fugida o d'acomodació. . El que
s’aconsegueix donant aquest tipus de respostes és una pau
superficial que, normalment va acompanyada de sentiments negatius i
interfereix en les relacions interpersonals.
Si
les actituds davant el conflicte són agressives provoquen un seguit
d’actes violents o bé la passivitat d’una de les parts
(normalment la més feble), que a la llarga provoca el tall dels
llaços de comunicació.
ANEM
PER FEINA
Així,
deixant de banda aquests estils de resposta cal que es busqui un
estil que prioritzi la negociació i la cooperació.
La
negociació suposa l’acord, però podem parlar de col·laboració
quan la resolució d’aquests conflictes es du a terme de manera
cooperativa.Cal parlar de dos moments claus:
1.-
Crear un clima positiu.
2.-
Aplicar un conjunt d’estratègies de conducta per pautar la
resposta al conflicte.
Passos
a seguir en la resolució de conflictes:
1.- Orientació positiva
del problema: entendre que tenir problemes és inevitable; cal
calmar-se davant una situació conflictiva.
2.- Definir la situació
conflictiva: delimitar el conflicte el més objectivament possible.
3.-
Idear alternatives i solucions (les màximes possibles)
4.-
Avaluar les diferents alternatives
5.-
Prendre la decisió i establir compromisos
6.-
Posar en pràctica els compromisos establerts.
El
fet de treballar o tenir aquesta filosofia al centre permet de
resoldre problemes de disciplina, ja que ajuda els nois o noies a
analitzar i enfrontar-se als problemes des de perspectives
constructives i positives.
Estratègies d’intervenció
MÈTODE PIKAS
Desenvolupat
pel professor Anatole Pikas (1989), àmpliament utilitzat per
dissuadir una banda d’agressors en el seu atac contra la
víctima. Es tracta d’una sèrie d’entrevistes amb els agressors
i les víctimes de forma individual on s’intenta crear un camp de
“preocupació mútua o compartida” i acordar estratègies
individuals d’ajuda a la víctima.
Es
vàlid amb nens/ es de 9 anys endavant i ha estat utilitzat amb
adolescents de 14 a 16 anys.
Es
basa en dos hipòtesis:
§ Els
pensaments i sentiments d’un grup són més simples que els membres
que el constitueixen. Existeix un “denominador psicològic
comú” del grup.
§ Cada
individu del grup té por en l'àmbit individual del seu denominador
comú.
D’aquí
que l’objectiu del mètode sigui rendabilitzar els membres del grup
a través de xerrades per separat on s’explicitaran les seves pors
i reserves inherents sobre el comportament intimidatori en què estan
participant.
El
resultat final del tractament serà una reunió conjunta de
l’agressor i la víctima en què es poden intercanviar sentiments i
bons propòsits i, per tant, la reconciliació. L’objectiu final és
que acabin les hostilitats cap a la víctima per part de l’agressor.
L’agressor
es veu envoltat en el seu comportament pels condicionants següents:
· Hi
ha una pressió entre els iguals a conformar-se amb el que facin la
resta del grup.
· Portar
a terme l’agressió en un grup comporta una “difusió de la
responsabilitat”, la culpa pot ser transferida a un altre.
· Un
noi o noia pot pensar que si no s’uneix a l’agressió del grup,
també pot convertir-se en víctima.
La
tasca del professorat no serà la d’assignar la culpa o castigar
els agents involucrats, sinó establir un acord sobre la situació de
la víctima, on s’ha de deixar constància que la víctima té
problemes i que la seva situació no és bona; d’aquesta manera es
crea un camp de preocupació mútua o compartida.
El
mètode té tres fases:
1) Xerrades
individuals amb cada alumne/ a involucrat (de 5 a 10 minuts per
alumne/ a). Es comença amb el líder del grup prosseguint amb els
restants (no més de quatre ) i s’acaba amb la víctima.
2) Entrevista
de seguiment amb cada alumne/ a (de 3 a 5 minuts).
3) Reunió
del grup amb tots els nois, noies o joves (mitja hora
aproxima-dament)
Primera
fase: Xerrades individualitzades
Es
treu l'alumnat de classe un a un a mesura que es van realitzant les
entrevistes. Pikas dóna molta importància als missatges no verbals
que han d’estar presents en les primeres
entrevistes. És aconsellable que l’habitació on es realitzen les
entrevistes sigui el més familiar i còmoda possible per a l’alumne/
a, evitant al màxim agents pertorbadors. S’aconsella mirar als
ulls de l’alumne/ a i contactar amb la seva mirada.
L’entrevista
amb cada agressor té 5 passos que els sintetitzarem amb un diàleg
d’exemple:
a) “ M’agradaria parlar
amb tu perquè he sentit que has estat molestant a ....(nom
víctima)”. Una altra alternativa és “m’agradaria parlar amb
tu perquè he sentit que ....(víctima) està tenint problemes”.
b) “Què saps sobre el
que t’he dit?”
c) “ Bé, ja hem parlat
prou d’aquest tema.”
d) “ Què podem fer, com
podem ajudar a...?
e) “ Això està bé. Ens
tornarem a veure la setmana propera i m’expliques com t’ha anat.”
A
partir d’aquest diàleg cal arribar a possibles solucions per
millorar la situació. Són els propis agressors de forma
individualitzada els que han d’aportar les solucions. Amb cada
agressor s’arribarà a una solució diferent, per exemple: incloure
la víctima als joc en els patis; dir a la resta que no l’insultin;
acompanyar-la a casa a la sortida de classe; etc.
Un
cop acabada l’entrevista, l’ordenança o un altre professor/ a
acompanya l’agressor a classe i crida el pròxim alumne/ a. Sempre
han d’anar acompanyats i cal tenir cura de què no s’estableixin
cap tipus de comunicació entre els agressors.
Si
hi ha dificultats en aquest procés hi ha altres alternatives com:
§ Noi/
a silenciosa: s’espera i se li torna a repetir la pregunta. Què
podem fer per ajudar a...? Si continua sense donar resposta se’l
deixa marxar.
§ Solució
inviable: se li pregunta que si fan el que ha proposat, la víctima
ja no estaria en aquesta situació. Evidenciar la dificultat.
§ Negativa
d’involucrar-se: parlar de forma pausada sobre el context social on
s’està donant l’agressió o sobre la classe i aproximar-se a la
situació de la víctima. Cal provocar que admeti la seva
participació
§ Manca
d’idees per donar solucions: el/ la professor/ a proposen una idea.
La
entrevista amb la víctima depèn del tipus de víctima. Pikas
distingeix entre víctima típica i víctima provocativa.
Víctima
típica: comença amb: "com estàs?"; intentant que
comuniqui el que li passa. El rol de l’entrevistador és el
d’animar-la i donar-li recolzament.
L’entrevistador
també li comunica la idea que ell mateix pot fer molt per millorar
la seva situació.
Víctima
provocativa: cal comunicar-li que necessita canviar i que ha de posar
de la seva part per millorar la situació. Es plantegen diferents
alternatives per ser més popular davant el grup classe.
Segona
fase: reunió de seguiment:
Les
entrevistes de seguiment es realitzen una setmana més tard, per
separat i seguint el mateix ordre de la primera fase. Intentar
clarificar com han anat les coses i si la situació de la víctima ha
millorat. Es marca una reunió conjunta de tots els involucrats si es
veu que la víctima està preparada.
Tercera
fase: reunió final:
Sempre
que la víctima sigui provocativa cal realitzar aquesta reunió
final. És recomanable que l’entrevistador es reuneixi primer amb
el grup d’agressors. La reunió comença amb la frase: “ com ha
anat aquesta última setmana amb...?
L’entrevistador
escolta els agressors, que normalment comencen amb un comentari més
superficial fins que entren a les crítiques on tothom exposa les
seves dificultats; un cop tothom hi ha participat es fa la pregunta:
“què podem fer?". Normalment s’arriba al convenciment que
no es pot rescabalar la víctima si no hi ha una reunió constructiva
amb aquesta persona. En aquesta reunió cal comunicar els elements
positius que es veuen en la víctima i les intencions de canvi dels
agressors.
Es
pregunta al grup: “com ens preparem per aquesta reunió?”.
L’entrevistador
proposa:
· Primer
cada agressor expressarà en termes sincers i positius la seva opinió
sobre...(nom víctima), que només escoltarà.
· Després
l’entrevistador li pregunta a la víctima si vol dir alguna cosa
sobre el que ha escoltat.
· Cada
participant pot exposar problemes, també poden sorgir retrets
inesperats per ambdues parts.
L’entrevistador
està allí per facilitar la comunicació. No ha de jutjar o
recriminar, sinó mantenir una posició de mediador actiu donant
tants suggeriments positius i no verbals com sigui possible a més
d'assegurar que els/ les alumnes parlin seguint un ordre.
Quan
les parts hagin arribat a un acord, caldrà reforçar els bons
sentiments sobre el que han decidit. S’introdueix la pregunta: “Què
farem si algú no manté l’acord?” Normalment l'estudiantat
estableix un càstig. Se’ls hi diu que el millor és que tothom
controli les errades de la resta i s’introdueix la pregunta: “Sabeu
el que es la tolerància?” Cal donar molta importància al fet que
entenguin que cal aprendre a tolerar les errades dels altres.
El
tractament individualitzat ha de córrer a càrrec de l’orientador/
a o professor/ a. Els canvis d’actituds i conductes són lents i
els seus resultats no es mostren al moment. Aquest tractament convé
que sigui recolzat per la resta de professorat que està implicat
directament amb el grup.
CERCLE D’AMICS
Aquest
mètode tracta les necessitats emocionals i de la conducta d’un
individu a través de la força dels iguals, ajudant a la creació
d’un “cercle d’amics”. Aquest consisteix en un instrument per
promoure la inclusió d’un individu en situació d’aïllament per
personalitat “agressiva”, necessitats especials o
víctima d’abusos de companys/ es en un grup. Es centra en una
perspectiva sistèmica de la situació problemàtica on s’entén
que el context jove-nen manté i afavoreix el seu rebuig.
Aquest
mètode està especialment recomanat per sistemes educatius que
inclouen la integració en el currículum i l’organització dels
centres escolars.
Aquest
enfocament es deriva de treballs realitzats als EUA i a
Canadà (Pearpoint et al., 1992; Perske, 1988). A més
d’experiències realitzades a Anglaterra (Taylor, 1996). Es basa en
la filosofia següent:
· Està
bé tenir necessitats i expressar-les.
· Està
bé no saber resoldre les nostres necessitats.
· Hi
ha altres persones que poden cuidar d’un i està bé rebre ajuda.
Existeixen
dos formats diferents de presentació de la tècnica depenent de a
qui va enfocada: l'infant amb mal comportament, agressiu o que es
troba aïllat, rebutjat, en situació de víctima o amb necessitats
especials.
Objectius
i procediments a seguir:
El
mètode té dos objectius:
1) Satisfer
les necessitats de tenir amics/ gues entre alumnes.
2) Ajudar
l'alumnat amb problemes entre iguals.
Per
aplicar aquest mètode es segueix el procediment indicat a
continuació:
· Es
realitza una primera reunió amb el grup classe per a l'obtenció de
voluntariat, per a la conscienciació del grup i l'explicació del
procés i de les necessitats.
· Reunions
setmanals amb el grup de voluntariat i nen/ jove involucrat per
revisar els acords.
· Temps
aconsellable d’intervenció de 4 a 6 setmanes com a màxim. Un cop
passat aquest temps és molt possible que l’alumnat rebutjat hagi
creat vincles d’amistat perdurables.
Primera
sessió
· Comunicar
a la víctima i/o ne-jove d’integració si li importaria que es
parlés amb el grup sobre la seva situació. Posar en coneixement de
la família la intervenció i explicar-los els objectius i
procediments.
· L’alumne/
a en qüestió surt de la classe i se li dona alguna altra feina a
realitzar en algun altre lloc.
Primer
pas
Es
dibuixen quatre cercles concèntrics a la pissarra. El paper central
de les relacions s’introdueix al representar la persona en el
centre dels quatre cercles. Cada cercle simbolitza un segment de
relacions en la vida. Es numeren de l'1 al 4, de dins cap
a fora.
Cercle
1: representa la gent molt propera a les nostres vides.
Cercle
2: representa la gent que no estem tant propers però que encara
considerem amiga i aliada.
Cercle
3: representa la gent coneguda, companys/ es, gent que veiem
regularment en situacions socials, també a classe.
Cercle
4: representa la gent que se li paga perquè ens ajudin.
Aquest
és un procediment senzill per emfatitzar la importància de la
amistat en les nostres vides. Es comenta breument els sentiments que
produeixen els diferents segments.
· Es
borra les línies entre el cercle 2 i 3, 3 i 4. Se’ls hi demana que
tanquin els ulls i que imaginin la seva vida sense els seus millors
amics o amigues i altres coneguts i si els seus únics contactes
fossin aquelles persones dels segments 1 i 4.
· Es
comenten els sentiments de les persones vers aquesta situació
imaginaria.
Segon
pas
· Es
pregunta si saben d’algú dins la classe que pugui tenir una
situació similar.
· Es
sol·licita voluntariat per a participar en un cercle de recolzament,
amistats fictícies. Hauran de reunir-se setmanalment amb la persona
adulta predisposada per a un període de no més de 6 setmanes.
· Es
seleccionen unes 6 “amistats”, mai més de vuit.
· S’agraeix
la participació a la resta de la classe.
· S’acorda
amb el voluntariat accions que poden fer per ajudar els/ les alumnes.
Entrevistes
successives
· Es
comunica al nen o jove les propostes del cercle.
· Es
convoquen reunions setmanals en què es revisen les coses bones i les
dificultats que han sorgit en l’última setmana, i es generen idees
per solucionar els problemes que s’hagin trobat.
· En
l’última reunió es fa una reflexió sobre la participació de
cadascun dels membres.
Factors
a tenir presents
Segons
Taylor (1996) cal tenir en compte:
· La
importància d'aclarir que els membres del cercle no són
responsables de les accions de l’alumnat “amistat”.
· El
contingut de les reunions pot variar en termes emocionals. La persona
adulta predisposada pel grup ha de mantenir els límits i aconseguir
que els participants es sentin segurs en aquesta situació.
· La
finalització d’un cercle normalment coincideix amb el final del
trimestre, amb una ampliació gradual de les trobades (cada dos
setmanes ).
El
que aprèn l'alumnat voluntari:
· Veure
més enllà de la conducta superficial i observar les necessitats no
expressades.
· Desenvolupar
les habilitats d’expressar sentiments i reconèixer els sentiments
dels altres (empatia).
· Desenvolupar
habilitats de resolució de conflictes.
· Desenvolupar
habilitats d’escoltar-se els uns als altres i valorar les
aportacions de cada membre del cercle.
· Fer-se
conscients de la capacitat de les persones de canviar el seu
comportament.
En
conclusió, el Cercle d’Amistats és una proposta on els
participants van adquirint progressivament un sentit del
desenvolupament personal i una consciència de dedicació als altres.
Exercicis
socioafectius
Els
exercicis socioafectius són un recurs directe per intervenir en la
resolució de conflictes entre iguals. El que s’intenta és generar
sentiments positius cap als altres, fomentant actituds cooperatives
entre els membres, afavorint el coneixement mutu i ajudant a
descobrir i a millorar el tipus de relacions que s’estableixen
entre ells.
Parteixen
del concepte positiu de l’ésser humà i entenen que acceptar-se un
mateix i els altres és clau en la resolució de conflictes. Cal
evitar i valorar a cada individu tal com és, per evitar les
crítiques negatives.
Tutories entre iguals
Altres
tècniques on es potencia sobretot que sigui el propi alumnat el que
treballi conjuntament, que aquest es senti vinculat el màxim
possible entre si de tal manera que vegi que el que fa repercuteix en
la resta.
Seguint
aquesta línia de treball hi ha una pràctica que s’anomena Tutoria
entre iguals: és una situació entre 2 alumnes en què estan
presents comportaments d’ajuda i de guia. L’alumne/ a amb més
capacitats o habilitats ajuda l’altre fent la funció tutorial.
Utilitzant
aquesta tècnica augmenten les actituds positives vers els altres,
fomentant les habilitats prosocials i també fomentem l'empatia i la
responsabilitat compartida.
Així,
seguint aquesta línia també podem utilitzar en la resolució de
conflictes entre iguals tècniques i sistemes de mediació. Aquest es
basen en la idea que és el propi grup de companys/ es els que millor
es poden ajudar.
Dins
d’aquestes tècniques de mediació hi ha:
-
Sistemes d’ajuda entre els companys/ es: es parteix de la idea que
en l’adolescència la figura de l’amic/ ga és una figura clau.
El grup d’iguals pren un paper molt important; per tant el
potencial d’influència del grup d’iguals és molt gran i s’ha
d’aprofitar.
Els
objectius són:
-
Promoure el desenvolupament personal dels que ajuden.
-
Utilitzar ajudants/ es – acompanyants que protegeixen altres
alumnes.
-
Influir de manera positiva en el clima de l’aula.
Partint
sempre de:
Fomentar
la creació d’alumnat voluntari. Aquest alumnat té funcions
diverses que dependran de les destreses i habilitats que hagi de
desenvolupar amb l’alumne/ a que acompanya. També dependrà de les
interaccions diàries.
Així
podem trobar:
§ Alumnat
tutor: aquest guia i ajuda l’altre alumnat en l’assimilació de
continguts i procediments.
§ Alumnat
acompanyant (ombra): l’ajuda es dóna intentant incorporar un
company/a dins la vida relacional del grup.
§ Ajudant/
a d'estones esbarjo: fer de mediador en zones de risc, com pot ser en
les estones d’esbarjo en què normalment hi ha un increment de fets
violents.
§ Alumnat
conseller: La funció d’aquest és la d’escoltar els problemes i
cobrir les necessitats de comunicació que pot tenir el seu company o
companya protegit.
Aquesta
tècnica, en països del nord d’Europa i en Anglaterra, s’ha
posat en pràctica sobretot per prevenir situacions d’abusos entre
iguals.
Aquest
tipus de mediació té com a objectius segons Cowie (1995):
-
Ampliar i augmentar el servei d’assessorament.
-
Facilitar i potenciar les habilitats per tractar els temes personals.
-
Aprofitar les necessitats psicosocials del grup d’iguals.
-
Crear un clima escolar equilibrat.
Com
a tècnica d’intervenció al grup classe
L’Assemblea:
entenem l’assemblea com una pràctica educativa molt directa
d’intervenció en l'àmbit col·lectiu en la resolució de
conflictes.
L’assemblea
el que intenta és optimitzar la vida de la classe afavorint la
participació de l'alumnat en la seva dinàmica i organització.
Funcions
§ Moment
escolar en què l'alumnat pot parlar de tot el que li resulti
interessant i necessari per millorar la convivència.
§ Aprofitar
el moment de l’assemblea per parlar sobre tot el que passa a la
classe.
§ Tenir
el propòsit i l’objectiu de dialogar per un millor enteniment i
per fomentar una voluntat de comprensió.
Com
podem veure l’assemblea no només té un paper informatiu, sinó
que l’hem d’entendre com un lloc de reunió per prendre
decisions, organitzar i regular la vida de la classe.
Cal
destinar d’una manera sistemàtica un temps estable al llarg de la
setmana.
Es
necessita un espai que afavoreixi el diàleg i les actituds de
cooperació.
L’assemblea
és el lloc on anem a dialogar. Mitjançant aquest espai intentem
comprendre l’entorn personal i social i afavorir normes de
convivència, però sobretot establir compromisos actius respecte als
acords presos.
També
esdevé el lloc on l'alumnat participa en la presa de decisions i on
tenen la possibilitat de generar acords compartits. És una manera de
fomentar la responsabilitat de l'alumnat respecte a la dinàmica del
centre i de fer-los responsables de les situacions conflictives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada